Monday 12 September 2011

Kerana Mulut Badan Binasa

Kenyataan Naib Presiden PAS, Mat Sabu mengenai isu bukit kepong telah menimbulkan pelbagai reaksi daripada orang ramai. Segenap lapisan masyarakat mengutuk dan mengecam kenyataan Mat Sabu yang dianggap tidak berasas dan tidak 'directive'. Tuduhan yang dilemparkan ke atas pejuang-pejuang pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berkorban ketika berkawal di Balai Polis Bukit Kepong 7 tahun sebelum merdeka itu sewajarnya menerima padah apabila lebih daripada 250 laporan di buat di seluruh negara.

Mat Sabu dalam kenyataanya yang melabelkan pengganas komunis yang menyerang dan membakar Balai Polis Bukit Kepong sebagai hero sememangnya suatu kenyataan yang menghina dan mencalit luka yang sungguh dalam buat seluruh bekas Pasukan Polis Diraja Malaysia. Bagi Yayasan Pengaman Malaysia, Kenyataan itu sememangnya melampau seolah-olah pengorbanan yang dilakukan oleh pasukan PDRM adalah sia-sia manakala serangan kejam yang dilakukan oleh komunis adalah sesuatu yang harus disanjung. 

Bukit Kepong ditawan setelah pertempuran yang berlaku mengorbankan 25 anggota polis yang berkawal di sekitar balai tersebut. Komunis sewaktu serangan sememangnya berperilaku sangat kejam kerana selain turut membakar balai polis, mereka juga membunuh anggota polis dengan cara membakar mereka hidup-hidup dan mencampak anggota yang tercedera ke dalam api selain turut mencederakan isteri dan anak-anak anggota polis. Sekiranya Mat Sabu memuji tindakan komunis ini, maknanya, secara tersiratnya, Mat Sabu bersetuju juga lah dengan kekejaman yang dilakukan mereka.

Sebelum Mat Sabu boleh mengeluarkan kenyataan ini, Mat Sabu perlu mendalami fakta sejarah, berfikir dan menilai sendiri. Perasaan ahli keluarga yang terlibat perlu dijaga di samping mengenang jasa mereka yang mempertahankan keamanan penduduk setempat yang rata-rata ketika menjadi porak peranda disebabkan kekejaman pihak komunis ketika itu yang menindas masyarakat tempatan dengan mengerah hasil pertanian, dan perniagaan di samping mencederakan, menyeksa dan membunuh mereka. Sekiranya Mat Indera berkomplot dengan komunis itu dilabel sebagai hero, maka seluruh komunis juga dianggap hero oleh Mat Sabu. Faktanya jelas, cuba kita bayangkan situasi ini, adakah Mat Indera hanya berdiam diri dan melihat sahaja kekejaman komunis berlaku di kalangan rakan-rakanya tanpa melakukan sesuatu. Di mana sifat 'hero' Mat Indera yang dikatakan oleh Mat Sabu?? bagaimana pula 'hero' dalam situasi ini? 

Jadi, kami merasakan kenyataan ini sememangnya dibuat atas kepentingan politik semata-mata dan kerana itu, fakta diputar-belitkan. Tindakan ini adalah suatu tindakan yang tidak wajar dan kami di Yayasan Pengaman Malaysia, mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan tersebut. Pasukan Polis Diraja Malaysia secara keseluruhannya mempertahankan keamanan rakyat dan sememangnya itu sudah menjadi tanggungjawab warga Polis Diraja Malaysia. Kami sememangnya berharap agar Mat Sabu menarik balik kenyataanya dan memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia khusunya kepada pihak ahli keluarga tragedi, Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) samada yang masih berkhidmat ataupun yang telah bersara.

Al-fatihah kepada mereka yang terkorban.


No comments:

Post a Comment